Post by Jos Aalders on Jan 25, 2011 3:35:47 GMT -5
Laat kinderen lekker uitkleuteren..!
Enkele jaren geleden was er ook al discussie gaande over een taaltoets voor kleuters.
De ontwikkelingspycholoog Dolph Kohnstamm onderzocht toen het nut hiervan.
Hij concludeerde dat uitkomsten van testen voor zulke jonge kinderen onbetrouwbare resultaten opleveren.
Op deze jonge leeftijd kan je geen betrouwbaar beeld krijgen van een kind.
Pas vanaf zeven jaar heeft testen enige zin.
Er is toen vervolgens op basis van dit advies ook van afgezien .
Waar zijn wij toch mee bezig, mogen kinderen geen kind meer zijn.
Kinderen worden al te veel getoetst .
Daardoor wordt te veel de nadruk gelegd op wat ze nĂet kunnen.
Dat is niet goed voor hun ontwikkeling.
Met als gevolg ,dat er momenteel voor plm-400000 kleuters en peuters een aanvraag voor logopedie loopt.
Uit onderzoek blijkt dat 9% van de peuters van 2 tot 4 jaar emotionele en gedragsproblemen hebben.
Dat percentage loopt op als ze naar de basis school gaan, 25% van de kleuters in de groepen 1en 2 zou ontwikkelingsproblemen hebben.
Ruim 6% dat zijn plm- 150000 Nederlandse kinderen tussen 0 en 12 jaar krijgt logopedie.
Volgens de kinderombudsman en gedragsdeskundige word er veel te weinig rekening gehouden met de variaties in de ontwikkeling.
Bij elk kind loopt dat anders, de ontwikkeling van denken,taal,gedrag of motoriek verloopt tot in de 7de levensjaar met horten en stoten,in een speels proces vol,tempontwikkelingen.
Achterblijven kan op deze leeftijd heel normaal zijn,en hoeft niet op een achterstand te duiden.
Therapie of voorschoolse educatie is dus lang niet altijd nodig.
Helaas wil men vaak niet accepteren, dat een kind beneden het gemiddelde functioneert.
Mensen heb wat meer geduld en laat peuters en kleuters dus gewoon uit kleuteren!
Bron: kinderrechtenactivist.punt.nl/?id=492983&r=1&tbl_archief=&
Een kwart van de Hollandse kinderen tussen de vijf en tien jaar oud geeft aan dat hun ouders nooit met ze spelen, voorlezen, leerzame spelletjes doen of uitleg geven als kinderen iets vragen, willen weten.Kinderen en jeugd voelen zich al langere tijd in de steek gelaten.
Meer info: kinderrechtenactivist.punt.nl/index.php?r=1&id=488309&tbl_archief=0#488309
Enkele jaren geleden was er ook al discussie gaande over een taaltoets voor kleuters.
De ontwikkelingspycholoog Dolph Kohnstamm onderzocht toen het nut hiervan.
Hij concludeerde dat uitkomsten van testen voor zulke jonge kinderen onbetrouwbare resultaten opleveren.
Op deze jonge leeftijd kan je geen betrouwbaar beeld krijgen van een kind.
Pas vanaf zeven jaar heeft testen enige zin.
Er is toen vervolgens op basis van dit advies ook van afgezien .
Waar zijn wij toch mee bezig, mogen kinderen geen kind meer zijn.
Kinderen worden al te veel getoetst .
Daardoor wordt te veel de nadruk gelegd op wat ze nĂet kunnen.
Dat is niet goed voor hun ontwikkeling.
Met als gevolg ,dat er momenteel voor plm-400000 kleuters en peuters een aanvraag voor logopedie loopt.
Uit onderzoek blijkt dat 9% van de peuters van 2 tot 4 jaar emotionele en gedragsproblemen hebben.
Dat percentage loopt op als ze naar de basis school gaan, 25% van de kleuters in de groepen 1en 2 zou ontwikkelingsproblemen hebben.
Ruim 6% dat zijn plm- 150000 Nederlandse kinderen tussen 0 en 12 jaar krijgt logopedie.
Volgens de kinderombudsman en gedragsdeskundige word er veel te weinig rekening gehouden met de variaties in de ontwikkeling.
Bij elk kind loopt dat anders, de ontwikkeling van denken,taal,gedrag of motoriek verloopt tot in de 7de levensjaar met horten en stoten,in een speels proces vol,tempontwikkelingen.
Achterblijven kan op deze leeftijd heel normaal zijn,en hoeft niet op een achterstand te duiden.
Therapie of voorschoolse educatie is dus lang niet altijd nodig.
Helaas wil men vaak niet accepteren, dat een kind beneden het gemiddelde functioneert.
Mensen heb wat meer geduld en laat peuters en kleuters dus gewoon uit kleuteren!
Bron: kinderrechtenactivist.punt.nl/?id=492983&r=1&tbl_archief=&
Een kwart van de Hollandse kinderen tussen de vijf en tien jaar oud geeft aan dat hun ouders nooit met ze spelen, voorlezen, leerzame spelletjes doen of uitleg geven als kinderen iets vragen, willen weten.Kinderen en jeugd voelen zich al langere tijd in de steek gelaten.
Meer info: kinderrechtenactivist.punt.nl/index.php?r=1&id=488309&tbl_archief=0#488309