Post by Jos Aalders on Jan 7, 2011 10:37:07 GMT -5
Als kinderombudsman riep ik het al, en als oprichter partijrechtenkind en kinderrechtenactivist roep ik het nogmaals..
Opvoedcursus verplichten voor het eerste kind: www.youtube.com/watch?v=xEa0euTUC3w&feature=related
Dagelijks lees je het nog in de kranten, of zie je het op tv: Weer een kind mishandeld, vermoord en of verwaarloosd, veelal door onkunde, onmacht.
Waarom denkt u dat er zoveel opvoedprogramma's zijn op tv.
Het laat kinderen zien die niet luisteren, of agressief en of ander (baldadig) gedrag vertonen, maar die juist met een opvoedcursus voorkomen hadden kunnen worden..
Nu worden deze kinderen veelal gezien als vervelende ettertjes , maar wie heeft ze zo opgevoed.
Het is veelal onkunde, onwetendheid in de opvoeding, en juist door de opvoedcursus hoeft niet iedere ouder steeds opnieuw het licht uit te vinden.
Je krijgt als het ware eigenlijk wat lessen in het opvoeden en dient het dan later verder zelf uit te werken als kinderen geboren zijn.
Opvoedingsondersteuning steeds meer in trek..
Ouders, opvoeders/verzorgers hebben steeds meer behoefte aan ondersteuning/hulp in de opvoeding van kinderen.
Eén op de zes ouders, opvoeders/verzorgers heeft behoefte aan opvoedingsondersteuning.
Dat bleek ook al uit een grootschalige enquête van de GGD onder ruim achtduizend ouders van kinderen van 0 tot 12 jaar .
Opvoedingsondersteuning via internet is daardoor ook steeds meer in trek gekomen omdat het anoniemer en toegankelijker is.
Hieruit blijkt maar weer dat een opvoedcursus waar de kinderombudsman zich al jaren voor inzet zeker geen overbodige luxe zou zijn.
Zie ook deze: www.gezondheidsplein.nl/discussiepunt/204/Opvoedcursus-verplicht-voor-alle-ouders.html
De Kinderombudsman zegt het al jaren, Kinderen krijgen is een gunst.
Opvoeden een hele kunst.
Iedereen kan/mag een auto of motor kopen, maar om het te besturen moet je eerst een rijbewijs hebben.
Bijna iedere vrouw kan zwanger worden en een kind ter wereld brengen .
En daar heb je tot op heden nog geen enkel bewijs voor nodig.
Dus waarom niet een diploma, certificaat voor opvoeding, bij eerstgeborenen en dan vanaf de zesde maand zwangerschap?
Ouders, opvoeders/verzorgers hebben steeds meer behoefte aan ondersteuning/hulp in de opvoeding.
Hieruit blijkt maar weer eens dat een opvoedcursus noodzaak is en zeker geen bemoeizucht en of overbodige luxe zou zijn.
En gelukkig geven ook steeds meer ouders, opvoeders/verzorgers nu ook toe dat hun opvoedvaardigheden te kort schieten .
En om verder ontsporen van hun kinderen te voorkomen, roepen ze nu gelukkig steeds vaker de hulp in van opvoeddeskundigen.
Opvoedingsondersteuning is een maatschappelijke functie die voor iedereen beschikbaar moet zijn.
Alle ouders kunnen immers zo nu en dan wel wat steun en hulp bij de opvoeding gebruiken.
En dat nu steeds meer ouders/opvoeders/verzorgers ook hulp vragen aanvaarden is een goed begin.
En dat is wat de kinderombudsman graag wilde.
Ik hoop in ieder geval dat veel ouders en aankomende ouders,opvoeders,verzorger, grootouders en families er wat aan hebben en belangrijker nog , er dan ook wat mee zullen gaan doen ..
Opvoedingsondersteuning is een maatschappelijke functie die voor iedereen beschikbaar moet zijn. Alle ouders,opvoeders,verzorgers kunnen immers wel wat steun en hulp bij de opvoeding gebruiken. Opvoedingsondersteuning bestaat uit voorlichting, pedagogische advisering en begeleiding, praktische hulp bij de verzorging van kinderen, sociale steun en gezinshulpverlening.
De ondersteuning is gericht op het vergroten van competenties van ouders en kinderen en op het voorkomen van pedagogische problemen.
Ook het Nederlands Jeugdinstituut heeft een overzicht gemaakt over landelijke ontwikkelingen, beleid, organisatie, aanbod en praktijk van opvoedingsondersteuning.
Het NJi richt zich op beleidsmedewerkers, beroepskrachten en vrijwilligers, en zorgt voor kennisverspreiding en -uitwisseling, beleidsadvisering, rapportage van ontwikkelingen en resultaten, professionalisering en vernieuwing.
Hier vindt u nog meer informatie over het beleid en de praktijk van opvoedingsondersteuning.
Ook zijn er al aparte websites over programma's voor opvoedingsondersteuning die (mede) door het NJi ontwikkeld zijn.
Het gaat om www.voorzorg.info/, voor ondersteuning bij zwangerschap en opvoeding, www.triplep-nederland.nl/ gaat over het programma Triple P waarin ouders positief leren opvoeden, en www.opvoedenenzo.nl/, gaat over de alledaagse opvoedingsproblemen.
Schaam u dus zeker niet en zoek hulp als u dat nodig heeft.
Er zullen nu veel ouders/aankomende ouders zeggen hoezo moet ik een opvoedcursus gaan doen.
Ik weet echt wel hoe ik mijn kind moet opvoeden en zijn bang om dan als slechte ouder, opvoeder bestempelt te worden.
Maar u zou juist een goede opvoeder/ouder zijn als u het wel zou doen.
De kinderombudsman en partijrechtenkind en velen met ons gaan er dan ook vanuit dat ouders die echt het beste voor hun kind willen een opvoed cursus niet zullen schuwen, voor veel minder belangrijker zaken heb je een cursus, diploma/certificaten etc nodig, dus waarom dan niet (bv)-een certificaat of diploma voor het opvoeden.
Het volgen van een opvoedcursus lijdt echt tot veranderingen in de opvoeding, zoals bvb de houding/attitude van ouders en heeft zeer goede positieve effecten op het gedrag van zowel de opvoeders/ouders en belangrijker nog want daar gaat het in deze om de toekomst van de kinderen.
Zie ook: Partijrechtenkind is voor een verplichte opvoedcursus voor het eerste kind.
No 15 : partijrechtenkind.wordpress.com/programmastandpunten-van-partijrechtenkind/
Welke opvoedcursussen zijn er al: In Zweden zijn opvoedcursussen gratis en toegankelijk voor alle ouders van pasgeboren kinderen.
In Engeland wordt al met verplichte opvoedcursussen gewerkt.
Door middel van deze verplichte opvoedcursussen worden de ouders bij het criminele gedrag van hun kinderen betrokken.
In Engeland is een organisatie opgesteld, de Youth Offending Teams (YOT), die risicogezinnen benadert en ouders een verplichting geeft tot het volgen van een opvoedingsprogramma.
Worden deze regels niet nageleefd, dan kunnen de ouders strafrechtelijk vervolgd worden.
Dit laatste ben ik geen voorstander van, want hoe gaat men dat doen als ouders gescheiden zijn?Want zoals wij weten, zien veel ouders hun kind dan niet meer ondanks dat deze ouders nog wel gezag hebben.
Maar niet kunnen meehelpen in de opvoeding.
Dat is dus eigenlijk niet eerlijk , en dus eigenlijk onmogelijk want hoe kun je ouders straffen, die graag hun kind(eren) zouden zien en graag betrokken zouden blijven in de opvoeding maar het niet kunnen door de onwillende andere ouder.
Men zou eventueel wel bvb de verzorgende ouder kunnen straffen, door paradoxale toewijzing aan de niet verzorgende ouder toe te kennen/geven.
Dan zijn en blijven beide verantwoordelijk voor de opvoeding..!
En hier begint het eigenlijk al helemaal verkeerd met de opvoeding.
Als kinderen,babytjes bvb nog te jong zijn, geef ze dan ook niet uit handen.
Want ze kunnen dan veelal nog niet praten laat staan iets duidelijk maken.
En u laat ze dan eigenlijk aan hun lot over.
Ik blijf mij er dan ook over verbazen hoe makkelijk men nog steeds een kind achterlaat/toevertrouwd aan bvb ook een babysit/oppas die eigenlijk een vreemde is voor de ouders en het kind.
No 5 : Blijf bij je kind zeker het eerste jaar: partijrechtenkind.wordpress.com/programmastandpunten-van-partijrechtenkind/
Ouders willen graag horen dat de kinderopvang goed is voor de sociale ontwikkeling van hun kind.
Ook in de kinderopvang zelf wordt dat veelal hard geroepen.
Zoals dat baby's al snel en veel goede contacten met leeftijdsgenootjes zouden krijgen/hebben.
Maar dat is gewoon lariekoek en dus helemaal niet waar!
Want contacten met leeftijdsgenootjes in de eerste twee jaar zijn minimaal.
Bovendien blijken positieve interacties met leeftijdsgenootjes misschien wel hun sociale competentie te bevorderen, maar negatieve ervaringen kunnen weer leiden tot een verhoogd risico op agressiviteit en sociale teruggetrokkenheid.
Kijk zelf eens gewoon goed naar je kind.
Als het bv niet levenslustig is moet er toch wel een belletje gaan rinkelen.
Ook als het bv angstig is: Is het blij als je het wegbrengt, of moet het iedere keer weer huilen?
En bij het ophalen: loopt het dan eenzaam verloren rond? Loopt het spontaan naar de leidsters toe om dingen te laten zien bv?
Juist aan dat soort dingen kun je veelal zien of het daar goed gaat of slecht.
Als het weer thuis komt bv: is het dan onhandelbaar na op de het kinderdagverblijf geweest te zijn?
Want ook dat is een slecht teken.
Dit zijn tekens waar de meeste ouders veelal geen weet van hebben, maar juist wel veelal laten zien of het goed of niet .
Ouders hebben het vaak onbewust niet door, zijn te druk met zichzelf en observeren hun kinderen niet voldoende in hun doen en laten.
Te drukke ouders bv: (veelal tweeverdieners) kun je veelal ook al herkennen aan het kind.
Want kinderen die contact met de ouder systematisch vermijden blijken vaak ouders te hebben die het erg druk hebben met andere dingen en het kind veelal onbewust afwijzen als het hun aandacht vraagt.
Deze kinderen leren heel vroeg dingen zelf te doen, en de ouders vinden dat meestal wel handig en zeggen kijk mijn kind eens slim zijn.
Maar zo komt het kind veelal wel in een negatieve spiraal terecht..
Het zal dan ook op het kinderdagverblijf weinig contact met anderen en de leidster zoeken en kan dan angstig of juist vijandig reageren op andere kinderen.
En daar krijgt het dan weer negatieve reacties op, zeker als leidsters geen tijd of oog hebben voor dit soort kinderen.
Ook moeten druk bezette ouders meer leren onderscheid te maken tussen weinig tijd en de kwaliteit van wat je doet in die tijd.
Want de hechting tussen ouder en kind hangt niet af van de hoeveelheid tijd die je met je kind doorbrengt.
Maar wel van je beschikbaarheid in de tijd dat je er bent..!
Veel ouders zijn zo druk met zichzelf dat men veelal gewoon het kind over het hoofd ziet.
Zie bv recent nog: vrouw gaat werken laat kind in de auto achter (kind overleed in auto) omdat zij vergat dat het kind ook nog in de auto zat om naar kinderdagverblijf te brengen.
Let wel de Kinderombudsman heeft niets tegen kinderopvang/kinderdagverblijven, maar de eerste drie levensjaren zou je er gewoon zelf moeten zijn voor je kind, en of dat nu moeder of vader is.
Hoofdzaak is dat er een van de twee is.
Zeker die eerste jaren.
Wat zou er bv in de opvoedcursus geleerd kunnen worden.
Belangrijke punten in de opvoeding zijn als eerste deze,
1-Respect: voor je kind en zijn of haar eigenaardigheden.
2-Relativeringsvermogen: omdat het niet goed is om op elk slakje zout te leggen of van iedere onverwachte gedraging in paniek te raken.
3-Relatie: de relatie die je hebt met je kind natuurlijk van essentieel belang.
4-Rust: betekent eenvoudigweg dat kinderen voldoende rust moeten krijgen.
5-Reinheid: kinderen een schone omgeving en lichaam nodig hebben om gezond te blijven.
6-Regelmaat: Kinderen hebben regelmaat nodig, structuur en consequent zijn bvb Ja is Ja,Nee is Nee..
En eventueel duidelijke uitleg waarom ja of nee!
En zeker niet schreeuwen,schelden en al helemaal slaan, ook niet een tik..!
Maar in de praktijk blijken veelal de meeste huidige ouders deze bovenstaande genoemde punten niet goed, consequent toe te kunnen passen.
Vaak door onwetendheid, onkunde, onmacht of doordat zij zelf dingen in het verleden hebben meegemaakt die nu weer naar boven komen, zoals mishandeling, verwaarlozing, misbruik in hun jeugd bv.
Wat kan men meer leren bij een opvoedcursus: bv echt de tijd nemen voor het kind en voldoende aandacht geven, praten/brabbelen, genegenheid tonen, voorbeeldgedrag vertonen,vragen stellen, verhaaltjes/sprookjes vertellen, dingen goed voordoen, goed gedrag belonen en bevorderen door complimentjes te geven en te prijzen, positieve aandacht geven zoals boeiende activiteiten verrichten met het kind en duidelijke basisregels hanteren ja is ja en nee blijft nee bv, kind direct aanspreken op ongepast gedrag en of gedrag gepast negeren,
heldere instructies geven en logische consequenties verbinden aan het gedrag bv laten stilzitten aan tafel, en bij boosheid een time-out geven.
Dit alles wel aangepast, rekening houdend met de leeftijd van het kind.
Ieder kind is anders word er al decennia beweert, maar is dat wel zo.
De Kinderombudsman vind van niet, ieder kind ziet er buiten twee of meerlingen van de buitenkant dan wel anders uit, maar ze worden niet stout, vals, misdadig geboren.
Kinderen ontwikkelen zich naar gelang de opvoeding.
Kinderen leren immers wat zij leven, en leven wat zij leerde.
Er zijn veel ouders/aankomende ouders die zullen zeggen hoezo moet ik een opvoedcursus gaan doen.
Ik weet echt wel hoe ik mijn kind moet opvoeden, en zijn bang om dan als geen goede opvoeder/ouder bestempelt te worden.
Maar u zou juist een goede opvoeder/ouder zijn als u het wel zou doen.
Ik en velen met mij gaan er dan ook vanuit dat ouders die echt het beste voor hun kind willen een opvoed cursus niet zullen schuwen, voor veel minder belangrijker zaken heb je een cursus, diploma/certificaten etc nodig, dus waarom dan niet (bv)-een certificaat of diploma voor het opvoeden.
Het volgen van een opvoedcursus lijdt echt tot veranderingen in de opvoeding/houding/attitude van ouders en heeft zeer goede positieve effecten op het gedrag van zowel de opvoeders/ouders en belangrijker nog want daar gaat het in deze om op de kinderen.
Opvoedcursus verplichten voor het eerste kind: www.youtube.com/watch?v=xEa0euTUC3w&feature=related
Dagelijks lees je het nog in de kranten, of zie je het op tv: Weer een kind mishandeld, vermoord en of verwaarloosd, veelal door onkunde, onmacht.
Waarom denkt u dat er zoveel opvoedprogramma's zijn op tv.
Het laat kinderen zien die niet luisteren, of agressief en of ander (baldadig) gedrag vertonen, maar die juist met een opvoedcursus voorkomen hadden kunnen worden..
Nu worden deze kinderen veelal gezien als vervelende ettertjes , maar wie heeft ze zo opgevoed.
Het is veelal onkunde, onwetendheid in de opvoeding, en juist door de opvoedcursus hoeft niet iedere ouder steeds opnieuw het licht uit te vinden.
Je krijgt als het ware eigenlijk wat lessen in het opvoeden en dient het dan later verder zelf uit te werken als kinderen geboren zijn.
Opvoedingsondersteuning steeds meer in trek..
Ouders, opvoeders/verzorgers hebben steeds meer behoefte aan ondersteuning/hulp in de opvoeding van kinderen.
Eén op de zes ouders, opvoeders/verzorgers heeft behoefte aan opvoedingsondersteuning.
Dat bleek ook al uit een grootschalige enquête van de GGD onder ruim achtduizend ouders van kinderen van 0 tot 12 jaar .
Opvoedingsondersteuning via internet is daardoor ook steeds meer in trek gekomen omdat het anoniemer en toegankelijker is.
Hieruit blijkt maar weer dat een opvoedcursus waar de kinderombudsman zich al jaren voor inzet zeker geen overbodige luxe zou zijn.
Zie ook deze: www.gezondheidsplein.nl/discussiepunt/204/Opvoedcursus-verplicht-voor-alle-ouders.html
De Kinderombudsman zegt het al jaren, Kinderen krijgen is een gunst.
Opvoeden een hele kunst.
Iedereen kan/mag een auto of motor kopen, maar om het te besturen moet je eerst een rijbewijs hebben.
Bijna iedere vrouw kan zwanger worden en een kind ter wereld brengen .
En daar heb je tot op heden nog geen enkel bewijs voor nodig.
Dus waarom niet een diploma, certificaat voor opvoeding, bij eerstgeborenen en dan vanaf de zesde maand zwangerschap?
Ouders, opvoeders/verzorgers hebben steeds meer behoefte aan ondersteuning/hulp in de opvoeding.
Hieruit blijkt maar weer eens dat een opvoedcursus noodzaak is en zeker geen bemoeizucht en of overbodige luxe zou zijn.
En gelukkig geven ook steeds meer ouders, opvoeders/verzorgers nu ook toe dat hun opvoedvaardigheden te kort schieten .
En om verder ontsporen van hun kinderen te voorkomen, roepen ze nu gelukkig steeds vaker de hulp in van opvoeddeskundigen.
Opvoedingsondersteuning is een maatschappelijke functie die voor iedereen beschikbaar moet zijn.
Alle ouders kunnen immers zo nu en dan wel wat steun en hulp bij de opvoeding gebruiken.
En dat nu steeds meer ouders/opvoeders/verzorgers ook hulp vragen aanvaarden is een goed begin.
En dat is wat de kinderombudsman graag wilde.
Ik hoop in ieder geval dat veel ouders en aankomende ouders,opvoeders,verzorger, grootouders en families er wat aan hebben en belangrijker nog , er dan ook wat mee zullen gaan doen ..
Opvoedingsondersteuning is een maatschappelijke functie die voor iedereen beschikbaar moet zijn. Alle ouders,opvoeders,verzorgers kunnen immers wel wat steun en hulp bij de opvoeding gebruiken. Opvoedingsondersteuning bestaat uit voorlichting, pedagogische advisering en begeleiding, praktische hulp bij de verzorging van kinderen, sociale steun en gezinshulpverlening.
De ondersteuning is gericht op het vergroten van competenties van ouders en kinderen en op het voorkomen van pedagogische problemen.
Ook het Nederlands Jeugdinstituut heeft een overzicht gemaakt over landelijke ontwikkelingen, beleid, organisatie, aanbod en praktijk van opvoedingsondersteuning.
Het NJi richt zich op beleidsmedewerkers, beroepskrachten en vrijwilligers, en zorgt voor kennisverspreiding en -uitwisseling, beleidsadvisering, rapportage van ontwikkelingen en resultaten, professionalisering en vernieuwing.
Hier vindt u nog meer informatie over het beleid en de praktijk van opvoedingsondersteuning.
Ook zijn er al aparte websites over programma's voor opvoedingsondersteuning die (mede) door het NJi ontwikkeld zijn.
Het gaat om www.voorzorg.info/, voor ondersteuning bij zwangerschap en opvoeding, www.triplep-nederland.nl/ gaat over het programma Triple P waarin ouders positief leren opvoeden, en www.opvoedenenzo.nl/, gaat over de alledaagse opvoedingsproblemen.
Schaam u dus zeker niet en zoek hulp als u dat nodig heeft.
Er zullen nu veel ouders/aankomende ouders zeggen hoezo moet ik een opvoedcursus gaan doen.
Ik weet echt wel hoe ik mijn kind moet opvoeden en zijn bang om dan als slechte ouder, opvoeder bestempelt te worden.
Maar u zou juist een goede opvoeder/ouder zijn als u het wel zou doen.
De kinderombudsman en partijrechtenkind en velen met ons gaan er dan ook vanuit dat ouders die echt het beste voor hun kind willen een opvoed cursus niet zullen schuwen, voor veel minder belangrijker zaken heb je een cursus, diploma/certificaten etc nodig, dus waarom dan niet (bv)-een certificaat of diploma voor het opvoeden.
Het volgen van een opvoedcursus lijdt echt tot veranderingen in de opvoeding, zoals bvb de houding/attitude van ouders en heeft zeer goede positieve effecten op het gedrag van zowel de opvoeders/ouders en belangrijker nog want daar gaat het in deze om de toekomst van de kinderen.
Zie ook: Partijrechtenkind is voor een verplichte opvoedcursus voor het eerste kind.
No 15 : partijrechtenkind.wordpress.com/programmastandpunten-van-partijrechtenkind/
Welke opvoedcursussen zijn er al: In Zweden zijn opvoedcursussen gratis en toegankelijk voor alle ouders van pasgeboren kinderen.
In Engeland wordt al met verplichte opvoedcursussen gewerkt.
Door middel van deze verplichte opvoedcursussen worden de ouders bij het criminele gedrag van hun kinderen betrokken.
In Engeland is een organisatie opgesteld, de Youth Offending Teams (YOT), die risicogezinnen benadert en ouders een verplichting geeft tot het volgen van een opvoedingsprogramma.
Worden deze regels niet nageleefd, dan kunnen de ouders strafrechtelijk vervolgd worden.
Dit laatste ben ik geen voorstander van, want hoe gaat men dat doen als ouders gescheiden zijn?Want zoals wij weten, zien veel ouders hun kind dan niet meer ondanks dat deze ouders nog wel gezag hebben.
Maar niet kunnen meehelpen in de opvoeding.
Dat is dus eigenlijk niet eerlijk , en dus eigenlijk onmogelijk want hoe kun je ouders straffen, die graag hun kind(eren) zouden zien en graag betrokken zouden blijven in de opvoeding maar het niet kunnen door de onwillende andere ouder.
Men zou eventueel wel bvb de verzorgende ouder kunnen straffen, door paradoxale toewijzing aan de niet verzorgende ouder toe te kennen/geven.
Dan zijn en blijven beide verantwoordelijk voor de opvoeding..!
En hier begint het eigenlijk al helemaal verkeerd met de opvoeding.
Als kinderen,babytjes bvb nog te jong zijn, geef ze dan ook niet uit handen.
Want ze kunnen dan veelal nog niet praten laat staan iets duidelijk maken.
En u laat ze dan eigenlijk aan hun lot over.
Ik blijf mij er dan ook over verbazen hoe makkelijk men nog steeds een kind achterlaat/toevertrouwd aan bvb ook een babysit/oppas die eigenlijk een vreemde is voor de ouders en het kind.
No 5 : Blijf bij je kind zeker het eerste jaar: partijrechtenkind.wordpress.com/programmastandpunten-van-partijrechtenkind/
Ouders willen graag horen dat de kinderopvang goed is voor de sociale ontwikkeling van hun kind.
Ook in de kinderopvang zelf wordt dat veelal hard geroepen.
Zoals dat baby's al snel en veel goede contacten met leeftijdsgenootjes zouden krijgen/hebben.
Maar dat is gewoon lariekoek en dus helemaal niet waar!
Want contacten met leeftijdsgenootjes in de eerste twee jaar zijn minimaal.
Bovendien blijken positieve interacties met leeftijdsgenootjes misschien wel hun sociale competentie te bevorderen, maar negatieve ervaringen kunnen weer leiden tot een verhoogd risico op agressiviteit en sociale teruggetrokkenheid.
Kijk zelf eens gewoon goed naar je kind.
Als het bv niet levenslustig is moet er toch wel een belletje gaan rinkelen.
Ook als het bv angstig is: Is het blij als je het wegbrengt, of moet het iedere keer weer huilen?
En bij het ophalen: loopt het dan eenzaam verloren rond? Loopt het spontaan naar de leidsters toe om dingen te laten zien bv?
Juist aan dat soort dingen kun je veelal zien of het daar goed gaat of slecht.
Als het weer thuis komt bv: is het dan onhandelbaar na op de het kinderdagverblijf geweest te zijn?
Want ook dat is een slecht teken.
Dit zijn tekens waar de meeste ouders veelal geen weet van hebben, maar juist wel veelal laten zien of het goed of niet .
Ouders hebben het vaak onbewust niet door, zijn te druk met zichzelf en observeren hun kinderen niet voldoende in hun doen en laten.
Te drukke ouders bv: (veelal tweeverdieners) kun je veelal ook al herkennen aan het kind.
Want kinderen die contact met de ouder systematisch vermijden blijken vaak ouders te hebben die het erg druk hebben met andere dingen en het kind veelal onbewust afwijzen als het hun aandacht vraagt.
Deze kinderen leren heel vroeg dingen zelf te doen, en de ouders vinden dat meestal wel handig en zeggen kijk mijn kind eens slim zijn.
Maar zo komt het kind veelal wel in een negatieve spiraal terecht..
Het zal dan ook op het kinderdagverblijf weinig contact met anderen en de leidster zoeken en kan dan angstig of juist vijandig reageren op andere kinderen.
En daar krijgt het dan weer negatieve reacties op, zeker als leidsters geen tijd of oog hebben voor dit soort kinderen.
Ook moeten druk bezette ouders meer leren onderscheid te maken tussen weinig tijd en de kwaliteit van wat je doet in die tijd.
Want de hechting tussen ouder en kind hangt niet af van de hoeveelheid tijd die je met je kind doorbrengt.
Maar wel van je beschikbaarheid in de tijd dat je er bent..!
Veel ouders zijn zo druk met zichzelf dat men veelal gewoon het kind over het hoofd ziet.
Zie bv recent nog: vrouw gaat werken laat kind in de auto achter (kind overleed in auto) omdat zij vergat dat het kind ook nog in de auto zat om naar kinderdagverblijf te brengen.
Let wel de Kinderombudsman heeft niets tegen kinderopvang/kinderdagverblijven, maar de eerste drie levensjaren zou je er gewoon zelf moeten zijn voor je kind, en of dat nu moeder of vader is.
Hoofdzaak is dat er een van de twee is.
Zeker die eerste jaren.
Wat zou er bv in de opvoedcursus geleerd kunnen worden.
Belangrijke punten in de opvoeding zijn als eerste deze,
1-Respect: voor je kind en zijn of haar eigenaardigheden.
2-Relativeringsvermogen: omdat het niet goed is om op elk slakje zout te leggen of van iedere onverwachte gedraging in paniek te raken.
3-Relatie: de relatie die je hebt met je kind natuurlijk van essentieel belang.
4-Rust: betekent eenvoudigweg dat kinderen voldoende rust moeten krijgen.
5-Reinheid: kinderen een schone omgeving en lichaam nodig hebben om gezond te blijven.
6-Regelmaat: Kinderen hebben regelmaat nodig, structuur en consequent zijn bvb Ja is Ja,Nee is Nee..
En eventueel duidelijke uitleg waarom ja of nee!
En zeker niet schreeuwen,schelden en al helemaal slaan, ook niet een tik..!
Maar in de praktijk blijken veelal de meeste huidige ouders deze bovenstaande genoemde punten niet goed, consequent toe te kunnen passen.
Vaak door onwetendheid, onkunde, onmacht of doordat zij zelf dingen in het verleden hebben meegemaakt die nu weer naar boven komen, zoals mishandeling, verwaarlozing, misbruik in hun jeugd bv.
Wat kan men meer leren bij een opvoedcursus: bv echt de tijd nemen voor het kind en voldoende aandacht geven, praten/brabbelen, genegenheid tonen, voorbeeldgedrag vertonen,vragen stellen, verhaaltjes/sprookjes vertellen, dingen goed voordoen, goed gedrag belonen en bevorderen door complimentjes te geven en te prijzen, positieve aandacht geven zoals boeiende activiteiten verrichten met het kind en duidelijke basisregels hanteren ja is ja en nee blijft nee bv, kind direct aanspreken op ongepast gedrag en of gedrag gepast negeren,
heldere instructies geven en logische consequenties verbinden aan het gedrag bv laten stilzitten aan tafel, en bij boosheid een time-out geven.
Dit alles wel aangepast, rekening houdend met de leeftijd van het kind.
Ieder kind is anders word er al decennia beweert, maar is dat wel zo.
De Kinderombudsman vind van niet, ieder kind ziet er buiten twee of meerlingen van de buitenkant dan wel anders uit, maar ze worden niet stout, vals, misdadig geboren.
Kinderen ontwikkelen zich naar gelang de opvoeding.
Kinderen leren immers wat zij leven, en leven wat zij leerde.
Er zijn veel ouders/aankomende ouders die zullen zeggen hoezo moet ik een opvoedcursus gaan doen.
Ik weet echt wel hoe ik mijn kind moet opvoeden, en zijn bang om dan als geen goede opvoeder/ouder bestempelt te worden.
Maar u zou juist een goede opvoeder/ouder zijn als u het wel zou doen.
Ik en velen met mij gaan er dan ook vanuit dat ouders die echt het beste voor hun kind willen een opvoed cursus niet zullen schuwen, voor veel minder belangrijker zaken heb je een cursus, diploma/certificaten etc nodig, dus waarom dan niet (bv)-een certificaat of diploma voor het opvoeden.
Het volgen van een opvoedcursus lijdt echt tot veranderingen in de opvoeding/houding/attitude van ouders en heeft zeer goede positieve effecten op het gedrag van zowel de opvoeders/ouders en belangrijker nog want daar gaat het in deze om op de kinderen.